Mei 2013

This world doesn't makes any sense anymore~




Thursday, July 15, 2010

mati jiwa. Hidupkan. Brummm

Entah kenapa dada terasa pengap. Tiba-tiba juga hati rasa tenggelam dan basah. Mencucuk-cucuk tanpa sebab dan getarannya terasa hingga ke usus.
    

  credit to google

Masuk hari ke-4 aku di kolej, aku rasa aku perlu berbuat sesuatu untuk kembali menghidupkan mood dunia (dunia akulah). Kadang-kadang risau sikap aku ni menjengkelkan kawan-kawan. Mata aku yang semakin tiada cahaya, wajah aku yang kurang memberi respon dan kadangkala riak yang sombong. Jangan terasa ya. Begitulah mesej  yang ingin aku  sampaikan pada mereka. I'm just not in mood.

Contohnya dua tiga hari lepas, waktu aku baru dapat tempat duduk dalam bas, kerusi di hadapan aku agak kebelakang sehingga berlaga dengan lutut aku, tanpa membuang masa aku pun cuit freshie baru kat depan, (aku tahu dia freshie kerana mukanya yang masih fresh dan penuh dengan semangat baru di pagi hari dan tidak seperti aku yang kelihatan bosan  nak mati menaiki bas pak cik) si freshie tersebut berpusing dan aku pon cakap ..

" Boleh tak tarik kerusi ke depan sikit?" 

dan kata-kata aku mungkin disusuli dengan wajah yang tegang dan mata hitam yang semakin mengecil sehingga menampakkan riak wajah yang kejam. Lalu remaja tersebut buru-buru (buru-buru ye pak..) meminta maaf kepada aku. Aku perasan wajahnya agak lain semasa memandang aku. Baru aku perasan tegangnya muka aku waktu tu. Mungkin agak masam  walaupun dalam hati aku tidak berniat untuk marah sesiapa pagi itu. Cepat-cepat aku tersenyum kepada beliau dan barulah riak wajahnya agak jernih semasa memandang aku.

Sebenarnya aku agak kesal kerana sejak akhir-akhir ini, apa yang aku fikir tidak seiring dengan respon wajah aku seterusnya menjadikan aku seolah-olah seorang yang tidak mesra dan serius. Kemudian aku rasa mungkin roh aku masih belum bersedia untuk belajar setelah dua bulan bercuti panjang dan memanjakan diri sendiri di rumah.

Aku menyalahkan mak aku kerana memanjakan aku sehingga aku teringat-ingat je kat rumah hinggakan waktu aku mandi pun, aku akan sentiasa terbayang-bayang air di rumah yang lebih sejuk dan fresh. Waktu aku nak minum air pun, secara otomatik aku akan cari kerusi untuk duduk kerana teringatkan leteran mak aku yang bingit gila kalau dia terserempak aku minum air berdiri.  Walaupun kadang-kadang aku buat bodoh je bila kena tegur dengan mak, tapi bila kat sini, beliaulah the most remembered person dalam kepala otak aku ni.

Ok, dipendekkan cerita, untuk tidak membiarkan perkara ini berterusan dan menjadi penyakit hati, aku pun mengambil satu langkah efektif la jugak. Tapi pada mulanya aku tak terfikir perkara ni adalah satu penyelesaian. Inilah dia. The solution. Aku order tomyam ayam dekat housemate aku, Si Sakinah yang belum pulang dari kelas. Tomyam kat restoran tu memang sedaplah dan aku ni kira regular customer kat situ.

Awal Isyak tadi, tomyam aku  pon sampai. Terus aku mengetest. Em. Power. Esmail Tomyam memang syabas inspector Sahab pada tomyam dia yang sangat 'terasa' di lidah.

Selesai satu mangkuk tomyam tu, mood aku naik dah separuh. Tak adalah secepat kilat. Slow-slow je macam isi air dalam baldi. Tapi sejak itu, sekurang-kurangnya muka aku tak adalah susah sangat nak tersenyum pada kawan-kawan aku bila diorang secara tiba-tiba menyapa aku. Aku memang payah sikit untuk terus tersenyum mesra jika waktu  aku ditegur tu, aku sedang seorang diri.

Jadi, pesanan aku kepada semua yang sedang mengalami situasi macam aku, cari makanan favourite yang dapat menaikkan mood ke tahap optimum. Insyaallah keadaan akan pulih sikit kot.
 
Bawah ni saja aku nak upload gambar yang tak ada kena mengena dengan entri.
 
                              Aku yang tak pakai tudung tu. Panggil aku Pak Din.

p/s-Kalau tak nak jadi macam aku, abaikan kemerepekan ni.

8 comments:

Shukri Mohd Ali said...

haih...payah ni...

aresaliyana said...

relax2..hehe

abeza09 said...

kalu nak naek mood.. cpat2 la blaki..

Bungakopi said...

Shukri,
emm.

aresaliyana,
badan relax.

abeza,
apa rasionalnya?

beautiful_rose said...

homesick barangkali....

Bungakopi said...

beautiful rose,
absolutely

akumOntel said...

senyum salu kalo xnak muke tua n jd kelat

Bungakopi said...

akumontel,
insyaallah. ko ckin ek