Mei 2013

This world doesn't makes any sense anymore~




Friday, February 25, 2011

Isu Akum Vs Salam, Solat Vs Sembahyang

Pernah dengar tak orang larang anda supaya jangan guna short form itu ini? Contohnya akum,salam, sembahyang etc..etc.. Harus guna perkataan solat, assalaaaaaamualaikum dan bertaip penuh. Dulu dalam YM aku selalulah jugak dapat mesej forward ni. Satu benda yang aku rasa paling leceh apabila ada peringatan di bawah tu suruh forward mesej tersebut dengan peringatan : Ingatlah, syaitan sedang bersorak apabila anda tidak forwardkan mesej ini. Apalah sangat masa lima minit berbanding menyebarkan dakwah blablabla. Lari sikit ni ayat aku tapi lebih kurang begitulah.


Hari ini, pada pagi yang hening (sebab semuanya masih tidur memandangkan hari cuti) aku terbaca penjelasan daripada Brother Hamka kita yang famous amous mengenai isu ini. Aku setujuuuuu (buat tanda bagus dengan tangan lurus) gila babas dengan kata-katanya itu. 


Banyak sangat dah aku terima email forward yang cakap tulis itu tak boleh, tulis ini tak boleh, sekali bukak YM asek-asek benda yang sama sahaja aku dapat. Menyampah taw. Aku nak hujah bab-bab agama, ilmu tu secetek air kumbahan Kolej Aminuddin Baki jer, tapi jauhhhhhh di sudut hati aku terfikir gak, apa jadah sampai aku nak kena refer semua bahasa di dunia sebelum menaip? Yalah, kata email forward tu,


jangan guna lafaz a’kum, perkataan 'akum' adalah gelaran untuk orang-orang Yahudi kepada orang-orang bukan yahudi yang bermaksud 'BINATANG'. Dalam Bahasa Ibrani. Ia singkatan daripada perkataan 'Avde Kokhavim U Mazzalot' yang bermaksud 'HAMBA-HAMBA BINATANG DAN ORANG-ORANG SESAT'. 




Istilah "Sembahyang" mempunyai maksud atau pengertian yang terdapat unsur "Syirik." Sembahyang di ambil daripada perkataan "Sembah" dan "Hyang" yang merujuk kepada nama dewa - dewa yang disembah oleh penganut Agama Hindu dahulu kala. "Sembahyang" juga diertikan sebagai "menyembah berhala yang bernama Hyang."


Pernah dapat? 
Aku terfikir gak takkanlah kalau banyak perkataan yang ejaannya sama kita langsung tak boleh tulis padahal membawa maksud yang berlainan. Tapi sebab aku ni kadang-kadang lidah terkelu dan ayat lintang pukang, maka aku diamkan sajer.
So, kepada anda semua!!! Inilah jawapannya kepada persoalan-persoalan tersebut.. Mesti ramai yang keliru macam aku jugak kan?? Kalau mahukan penjelasan lanjut, pergilah mengunjungi blog brother Hamka ni (link dia ada kat atas)


Nanti dulu, brother Hamka ada cakap mereka yang forward mesej-mesej camtuh bajet alim, dan ada komen di bawah yang cakap bajet insan terpilih.. Ok, mungkin ada. Biasalah, manusia sedikit sebanyak perasaan nak tunjuk alim tu ada (kecuali mereka yang yang nak tunjuk sosial tu lain cerita) Hahah. Tapi aku yakin ramai yang forward email sebegini sebab tak nak orang buat benda yang salah, sekadar mengingatkan dsbgnya. So, tafsiran mengenai apabila orang tegur mengenai short form akum, salam dan geng-gengnya tu agak tidak tepat ar. Tak baik tau berburuk sangka. Tuhan marah.


Ok ar, aku belah dulu. Banyak gila kerja aku tapi sempat lagi update blog dek terlalu excited.

5 comments:

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

aku suka post ko yang ni..nice n3

.: Si BungaKopi : . said...

tenkiu brutalsolo,:

Al said...

kdg2 ak terpengaruh gk ngn dakyah tu
ntahla

mesti ko da lme nk tlis psl ni kan
lps da ade kt keta mayat,br ko brani ek..hehe

pe mende yg excitednya?

Shukri Mohd Ali said...

kehkehkeh. kecoh bila orang guna salam. padahal dalam surah Yassin kan ada sebut 'salammun kaulam mirrabirrahim'.

jadi guna jela salam. takyah la nak tuduh yang guna salam ni sesat la syiah la kafir la yahudi la.

la la la la la~

.: Si BungaKopi : . said...

Al,
ko tau xpe.

Shukri Mohd Ali,
huhu. tol gak ye dak.