Mei 2013

This world doesn't makes any sense anymore~




Sunday, January 3, 2010

Jom Berskipping!



Tahukah kamu bahawa dengan berskipping dapat mencegah daripada esteoporosis? (tudia ayat iklan)

 Kajian daripada Pertubuhan Esteoporosis di United Kingdom mencadangkan two to five minutes of a physical activity like skipping every day to help prevent esteoporosis.

Jadi, lepas ni masing-masing boleh beritahu emak bapak supaya start berskipping bersama-sama.

Mengekalkan cara hidup sihat.
Ini adalah satu daripada azam tahun baru aku. Jadi,aku dapati cara yang paling murah untuk student seperti aku adalah dgn cara rope jumping. Since aku dah ada tali yg betul, jadi nafsu untuk berskipping meningkat 70 peratus selepas membaca beberapa artikel berkaitan kelebihan rope jumping ini. Memang teruja gila!
http://emo.huhiho.com
Kawan aku pon teruja, tak percaya tengok wajahnya.


Sebab aku ini baik, maka di sini aku turunkan apa yg aku tahu.

Kelebihan skipping
  • Melalui berskipping dapat membakar 1000 kalori per jam di samping baik untuk hati dan paru-paru. 
                                 Si Anne ni buat 300 lompatan only with a few mistakes. Great huh?
  • Kurangkan berat badan (of course),meningkatkan koordinasi dan ketahanan tubuh.
  •  Tak perlukan membership (membership apa pulak), DVD, video, bike or treadmill yg kosnya pasti lebih tinggi drp tali skipping (around rm2 or rm3 sahaja).
  • Paling penting untuk kaum wanita, iaitu dengan berskipping dapat membentuk pinggul, perut, paha dan punggung dengan baik!
  • Malah dengan mengayun tali juga menguatkan lengan anda. Sesiapa yg ambil sukan memanah mmg patut sgt2 buat senaman ini drp buat push up yang menyeksakan tu ok. 
  • Sangat seronok juga bila berskipping dengan kawan.
  • Melibatkan keseluruhan anggota badan sama seperti tarian india atau tarian tiang
  • Kamu maintain skipping, kamu dapat meminimumkan kadar kelesapan tulang kamu dan memberikan maximum protection daripada Esteoporosis.

Cara skipping yang tidak membuatkan anda tersembam di atas tar.


  • Skipping mesti menggabungkan kemahiran rhythm and timing dari segi kelajuan, kedudukan, arah dan jarak.
  • Oya, skipping akan jadi bosan jika kamu asyik tersalah lompat. Oleh itu, kamu patut sentiasa tukar-tukar style lompatan. Kalau kamu mempunyai stamina yg kuat pun, belum tentu kamu dapat melompat tanpa kesilapan more than 2 minutes (tp aku boleh). Nak tahu kenapa? Sebab, kalau melompat menggunakan pattern yg sama akan menyebabkan tekanan kepada sesetengah otot dan bila dah tak larat lagi, mulalah lompatan kamu goyah-segoyah-goyahnya.
                                             tengok, kaki pun dah bersilang
  • Jadi, untuk mengelakkan kamu melompat macam kura-kura, kamu perlulah ubah bentuk lompatan. Mula-mula, kamu boleh lompat single bounce, kemudian double bounce, kemudian lagi cuba angkat sebelah kaki ke....
  • Cara skipping mesti berobah-robah setiap 30 saat bergantung kepada individu untuk mengelakkan keletihan.
Benda yang patut anda ingat semasa skipping

  •   Badan mesti tegak okey..jangan terbongkok sana, terbongkok sini..itu akan  menyebabkan bahagian belakang badan dan kaki anda menjadi tegang dan sakit apabila malam.
  • Lutut mesti bengkok sedikit supaya kaki anda kurang tekanan.
  • Mata mesti memandang ke hadapan supaya badan anda balance semasa pergerakan.
 Negative side to skipping when losing weight



Sebelum terlupa, baik untuk aku ingatkan bahawa skipping ini ada juga keburukannya. Skipping mungkin..

  • Berupaya menyebabkan kecederaan kepada orang yang terlebih sikit beratnya. 
  • May become boring, sbb tu kena skipping ramai2..
                                
  • Not a great overall fat burner 
  • Bukan untuk ibu mengandung ya. 
Tapi, itu lebih baik daripada langsung tidak bersenam, bukan? 


Kami dah buat, anda bila lagi?

12 comments:

Anonymous said...

hehe..ingt nk buat lg cukupkn 500kali..tp aku dikepung oleh semburan nyamuk aedes oleh majlis daerah tnjg malim..huhu..

cinta pertama said...

sape model mu tu..mcm pnh tgk..tp dimana ye?confius...

Bungakopi said...

cinta pertama @ anonymous

xpe, ptg ni turun lg. chayok2...

Nescafe ais said...

Teruskan berskipping. lapan lagi..1..2. LoL

Husna Hadzarami said...

huhu.. dulu masa habis diploma saya pernah obses dgn benda skipping ni. mesti nak habiskan 1000 sekali buat. sekarang ni.. haih..

beautiful_rose said...

hahahha aku berskiping di proton city seorg diri adelh bagus...smbil diperhatikn oleh org2sekeliling...dan dlm ht dorg mybe akn berkate...

"minah nieh gile ke gelak sorang2?"

sebab aku berskiping sambil berimagenasi tntg sesuatu y melucukn..tidakkah itu sgt menyeronokkkn bia pun seorg diri =p

Bungakopi said...

nescafe ais,

xpayah la mengira org skipping, join skali.

Husna Hadzarami,

Patutlah badan cantik, rajin berskipping rupanya.

Beautiful rose,

Memang tindakan yg slumber berskipping sorang diri.

matun said...

berskipping setempat ke berlari lg bagos...? aku selalu skipping setempat je~ malu laa nk skipping kt lua... skipping kt dlm umah je~ :)

Bungakopi said...

to matun :
ha..ko ni mcm kawan aku gak, skipping dlm ghumah. ala.. wat rilek sudey.. aku skipping sorang2 pun penah. huhu.
aku prefer skipping setempat, kalau bosan sambil lari la plak. jgn tersadung sudaaah.:)

Ahmad Haziq Azlan said...

salam mesra dari perak~~~


skiping memang sesuai untuk orang yang nak kecikkan badan.... cth gemuk ke kurus. tak pon perempuan yg nak maintain slim

insan biasa said...

Terbaeklah, jom bt senaman ramai ramai

insan biasa said...

Jom buat ramai ramai