Mei 2013

This world doesn't makes any sense anymore~




Thursday, November 5, 2009

Peperiksaan dan Kehidupan

5 Nov 2009

3:55 pm
Pen aku letak dengan rasa semangat yang tinggi. 5 minit lagi nak habis waktu. 

Toleh kanan
toleh kiri.
Fuyoh! 
Cunnya budak sebelah aku buat graf. 
Siap berwarna lagi.

Kedudukan aku kiranya baris depan jugak la dalam dewan tu,
baris dua dari kanan,
lajur tiga dari depan.

Jauh di sebelah kiri, depan juga la,
ada seorang senior berbaju korporat baru meletakkan pen,
mengetuk-ngetuk kertas jawapan supaya rata dan tersusun,
kemudian menguap dengan selebar-lebarnya sampai tegang rahang di tepi tuh.

Betapa nikmatnya gaya dia menguap sehingga aku naik risau pulak. Kalau cramp macam mana? 
Ternganga la mulut kau sampai hospital.

Nah, tamat sudah dua paper,
masih berbaki dua.
Ada selang-selang harinya..
boleh la aku hiphip hereh hereh malam ni.

                
                             bahagianya aku cmnilah tadi. Yahuss..
Jadi, keluar dewan dengan perasaan terkinja-kinja, temankan kawan yang terkinja-kinja juga tekan duit, kemudian balik pun hampir tak dapat kawal keterkinjaan atas seat bas. Pasti dimeluatin.


Aah, itu melambangkan betapa indahnya dunia ini bila exam itu TAMMAT.


(exam atas kertas, tapi exam dunia?)

Balik~bersiram~makan tomyam suam ngan tenaaaanng sambil buka sliding door...

aisehmen..angin sejuk masuk dek hujan yg sedang senget menyenget kat luar~

Wah, siok giler..

Tenangnya hati~tenangnya hati~mcm berehat bersama Nescafe kick start jer.

                          
                                    lebih kurang camnila aku hari ni. Tp aku atas kerusi.

Mata pon turut tersenyum dek hati yang tenang.

Alahai dunia, betapa indahnya kalau setiap hari berperasaan begini. Kan?
Abaikan sebentar perasaanku apabila kameraku yang canggih menjadi biol lepas sepupu tersayangku pinjam.

Abaikan juga perasaan-perasaan yang membuatkan hati jadi kelam~
Abaikan~abaikan~sebagaimana PPSMI diabaikan dulu. hehe

Layan kegembiraan ini dulu. Bukan senang perasaan relax camni nak hadir.
Lihat kawanku yang berwajah kelat, maklumlah esok dia ada tough paper. Huhu, dan aku masih sedang tersenyum (tak leh nak stop la pullak).

Itu baru exam atas kertas, exam yang kita hadapi dalam hidup, macam mana? Boleh disetelkan?

~Exam dan dunia~

Ibarat istilah sains, fizik & matematik yang tak boleh dipisahkan. sinonim.

Ni aku merujuk kepada ujian-ujian dalam hidup pulak, bukan exam atas kertas tadi dah.

Dulu, waktu aku darjah 5, terbaca benda ni.

'hidup ini imtihan, setiap detik diperhatikan'

Apakah imtihan tu, nama orang ke? Tapi dalam hati aku agak-agak peperiksaan kot..

Pastu kakak aku ckp, yes yes, betullah tu.

So, dalam dewan kita diperhatikan oleh mata-mata pengawas, tak boleh nak gerak kanan, tak boleh nak gerak kiri, seksa sungguh bagi orang yang boleh nak duduk pegun macam aku ni. Oh aku bukan tugu, what to do.

Tapi bila di luar dewan,
benda jahat yang kita buat,
untung-untung tak ada siapa nampak,
tapi..hakikatnya?

Permasalahan. 

Aku tak pasti sama ada aku dikelilingi kehidupan yang bermasalah ataupun aku sedang melalui fasa yang sepatutnya dalam hidup.

Tapi, aku sentiasa tanamkan dalam fikiran yang sememangnya aku sedang melalui fasa 'wajib' dalam hidup. Setiap orang akan merasainya.

Kawan-kawan yang sedang menghadapi masalah, cuba fahamkan satu benda ini.

Kehidupan memang bermasalah.
Kalau ada masalah sekalipun, muka tu ceriakanlah..jangan tunjuk sangat.

Cuma hari ni aku tak bermasalah. Tengah happy seorang diri.
 Biarkan mereka bersedih. Aku tengok je. Huahuahua..kalau sedih anggap je aku nyanyikan lagu ni. Mesti happy pastu kan..


Don't worry, be happy.
In every life we have some trouble
But when you worry you make it double
Don't worry, be happy.
Don't worry, be happy now.

CHORUS:
Don't worry, be happy. Don't worry, be happy.
Don't worry, be happy. Don't worry, be happy.

Ain't got no place to lay your head
Somebody came and took your bed
Don't worry, be happy.
The landlord say your rent is late
He may have to investigate
Don't worry, be happy.

CHORUS:
(Look at me -- I'm happy. Don't worry, be happy.
Here I give you my phone number. When you worry, call me,
I make you happy. Don't worry, be happy.)

Ain't got no cash, ain't got no style
Ain't got no gal to make you smile
Don't worry, be happy.
'Cause when you worry your face will frown
And that will bring everybody down
Don't worry, be happy.


                    
                                            aiseh..comey gak

Ok, tu je kebebelan hari ini. Akhir kalam, don't worry, be happy (mcm lagu tu nadanya). Lagi satu, aku pon konpius kepada siapakah ku nasihatkan do not worry ini. Kepada diri sendirikah? Ketitikan.

p/s- Mengapakah aku sedang diabaikan di ruang tamu ini? isk isk..

                                        



No comments: