Mei 2013

This world doesn't makes any sense anymore~




Wednesday, October 24, 2012

Sedih seorang guru

Semasa aku tengah melayari blog di sekolah, (hoiiii cori tulanggg)
datang pelajar aku. Lelaki, soft spoken, degil dalam diam dan bermasalah katanya.
Dia sudah dibuang sekolah kerana kes seksual.
Katanya pada aku;

" Mualimah, saya minta maaf.. (diam) saya banyak buat salah..."

Aku berhenti blogwalking, pandang dia;

" Dah habis dah SMRA?"

"Dah, hari ni last day"

Maksudnya, dia tak akan datang lagi. Hukuman buang sekolah akan dilaksanakan serta merta lepas dia tamat ambil peperiksaan SMRA.

Aku angguk. Terkilan sebenarnya. Dia senyum pandang aku.

" Macam mana? Masuk sekolah biasa ke agama jugak?"

"Rasanya agama jugak, mualimah"

" Umm, jaga diri. Belajar rajin-rajin".

Dia kerling tengok skrin komputer.  Kemudian senyum sebelum beredar;

" Jangan buat hal lagi di sekolah baru" Pesan aku walaupun dia dah berjalan jauh. Dia angguk. Kemudian keluar terus dari makmal komputer. Dia tak pergi pun kat mualim-mualim yang ada dalam makmal.

Sedih jugak hati aku. Kasihan sebenarnya. Kalau di sekolah menengah biasa, perkara tu cuma biasa. Bukan isu seksual. Tapi di sekolah agama, perkara macam tu mestilah taboo besar. Tentulah, sekolah agama yang melahirkan pelajar tahfiz mestilah  lebih ketat disiplinnya.

Apapun, hati aku tetap terkilan.
Senakal manapun dia, tetap pelajar aku. Sobs.
Harap dia belajar dari kesilapan.

1 comment:

Nursha said...

urm..
hrap dia jadi manusian yang lebih bertanggungjwb diluar nanti..


from ::Arkitek Hati::